تولید کننده ژئوممبران ، ژئوسل ، ژئودرین و ژئوتکستایل
انواع ژئوممبران

انواع ژئوممبران

ژئوممبران

ژئوممبران یک صفحه مسطح و نسبتا نفوذ ناپذیر است که از مواد پلیمری با قابلیت تراوایی بسیار پایین ساخته شده که به عنوان یک عایق با دوام بالا عمل می‌کند. ژئوممبران‌ها از جمله پوشش‌های نفوذناپذیر و بسیار مقاوم در برابر عوامل شیمیایی خورنده هستند و برخلاف اکثر پوشش‌های صنعتی جلبک و خزه توانایی رشد بر سطح ژئوممبران‌ها را نخواهند داشت. همچنین این پوشش‌ها دارای انعطاف پذیری مطلوب در برابر تنش‌های وارده در اثر نیروهای دینامیکی همچون زلزله و نشست‌های نامتقارن‌اند. طبیعت پلیمری آن‌ها به گونه‌ای است که سبب می‌شود برای استفاده در زمین، جایی که دوام زیادی از آن انتظار می‌رود مورد استفاده قرار گیرد. این محصولات گستره وسیعی از کاربردها را دارند و در حال حاضر در بسیاری از کاربردهای عمرانی، ژئوتکنیک، حمل و نقل، محیطی، هیدرولیک و کاربردهای توسعه ای مانند جاده ها، فرودگاه ها، خطوط راه آهن، سدهای خاکی، دیوار حائل، استخرهای ذخیره آب، سدها، کانال ها، کنترل فرسایش، کنترل رسوب، بستر لندفیل‌ها، پوشش لندفیل‌ها، معادن، پرورش آبزیان و کشاورزی استفاده می‌شوند. مزایای این مصالح به صرفه، کارآمد و سبک بودن آن‌هاست. به علت کاربرد وسیع، سرعت اجرا و قیمت مناسب، تولید و مصرف این مصالح به شدت در حال رشد است.

ژئوممبران‌ها با توجه به مواد تشکیل دهنده آن ها در ساخت به انواع زیر تقسیم می‌شوند:

ژئوممبران پلی اتیلنی با چگالی بالا (HDPE)

ژئوممبران پلی اتیلنی خطی چگالی پایین (LLDPE)

ژئوممبران پلی اتیلنی با چگالی بسیار پایین (VLDPE)

ژئوممبران پلیمر پلی وینیل کلراید (PVC)

ژئوممبران پلی اتیلنی کلروسولفونات (CSPE)

ژئوممبران پلی پروپیلن انعطاف پذیر (FPP)

در مکان‌هایی که مسئله دما مهم است از ژئوممبران رنگی جهت کاهش دمای سطح استفاده می‌شود. گاهی جهت بهره‌گیری توامان از مقاومت شیمیایی خوب پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) و انعطاف پذیری پلی اتیلن خطی با چگالی پایین (LLDPE)، از HDPE در بالا و پایین و LLDPE به عنوان هسته ورق بهره گرفته می‌شود.

ژئوممبرین زبر (دارای بافت): به جهت ایجاد بافت بر روی سطح ژئوممبران، گاز نیتروژن هنگام سرد شدن ژئوممبران به سطح لایه اضافه شده که در نتیجه آن انبساط ورق و ایجاد لایه‌ای خشن در سطح ژئوممبران است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button